Παρασκευή 23 Δεκεμβρίου 2011

ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ.....ΜΕ ΥΨΗΛΗ ΑΠΟΔΟΣΗ....

Εξι μορφές εναλλακτικού τουρισμού με υψηλή απόδοση
Τομείς πρόσφοροι για δυναμική ανάπτυξη του κλάδου μένουν αναξιοποίητοι

Μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης παρουσιάζουν για τη χώρα μας πέντε μορφές εναλλακτικού τουρισμού όπως είναι ο θαλάσσιος, ο θρησκευτικός, ο τουρισμός υγείας και ευεξίας, ο αθλητικός και γαστρονομικός τουρισμός.
Την υφιστάμενη κατάσταση και τις προοπτικές των μορφών αυτών στην ελληνική αγορά αποτυπώνει σε μελέτη που εκπόνησε η εταιρεία Στόχασις Σύμβουλοι Επιχειρήσεων.....
Α.Ε. Πάντως, ο εισερχόμενος τουρισμός εξελίχθηκε θετικά φέτος στη χώρα μας. Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιοποίησε, χθες, η Τράπεζα της Ελλάδος, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις την περίοδο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου αυξήθηκαν κατά 10% ή κατά 921,3 εκατ. ευρώ σε σχέση με το ίδιο διάστημα πέρυσι. Η εξέλιξη αυτή οφείλεται κυρίως στην αύξηση των εισπράξεων από τους κατοίκους των λοιπών χωρών εκτός της Ευρωπαϊκής Ενωσης των 27 κατά 19,1%. Από τη Ρωσία η αύξηση έφθασε σε ποσοστό 53,3%. Η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση στο δεκάμηνο αυξήθηκε κατά 10,2% αγγίζοντας τα 15,7 εκατ. Η ταξιδιωτική κίνηση από τις λοιπές χώρες εκτός της Ε.Ε. των 27 αυξήθηκε κατά 21,3%.
Θαλάσσιος ΤουρισμόςΣε ό,τι αφορά τον θαλάσσιο τουρισμό, στη μελέτη δίνεται έμφαση στην κρουαζιέρα και στο γιότινγκ. Ειδικότερα, στις οργανωμένες εκδρομές με κρουαζιερόπλοια που συνδυάζουν ξενοδοχειακές υποδομές με περιηγήσεις και στα μικρά ή μεγάλα σκάφη (μισθωμένα ή ιδιωτικά, ιστιοπλοϊκά ή μηχανοκίνητα) που πραγματοποιούν θαλάσσιες εκδρομές με συγκεκριμένο προορισμό. Στο γιότιγνκ και στα κρουαζιερόπλοια με ελληνική σημαία εργάζονται περισσότεροι από 10.000 ναυτικοί, σχεδόν, το μισό ναυτεργατικό δυναμικό. Ο θαλάσσιος τουρισμός συμβάλλει περίπου με 4% στο ΑΕΠ της χώρας. Για να μπορέσει ο κλάδος να λειτουργήσει αποτελεσματικότερα θα πρέπει να αναστραφεί το αρνητικό κλίμα, επισημαίνεται στη μελέτη. Πέρα από τα γεγονότα που έχει δημιουργήσει η οικονομική κρίση από το 2008 αρνητικά λειτούργησαν οι απεργίες στα λιμάνια, ταξί, αεροδρόμια κ.λπ. που αποτελούν εμπόδιο για να εξελιχθεί η Ελλάδα σε ελκυστικό προορισμό με κρουαζιερόπλοια. Επίσης, τονίζεται ότι θα πρέπει να απλοποιηθεί το θεσμικό πλαίσιο, να μειωθεί η γραφειοκρατία, να βελτιωθούν οι υποδομές, να γίνει προώθηση του γιότινγκ στο εξωτερικό και να γίνουν προσπάθειες για την προσέλκυση κρουαζιερόπλοιων με ελληνικά λιμάνια αφετηρίας.
ΚρουαζιέραΤο 2009 η Ελλάδα αποτέλεσε τον πρώτο τράνζιτ προορισμό στην Ευρώπη με ποσοστό 20,9% και συνολικές αφίξεις 4.973.000 επισκεπτών. Το 2010 κατέλαβε την 4η θέση. Σε ό,τι αφορά τα έσοδα από την κρουαζιέρα ανήλθαν σε 580 εκατ. ευρώ το 2010 και κατέλαβε την 6η θέση.
Εκτιμάται ότι η άρση του καμποτάζ στον κλάδο μπορεί να αποφέρει πρόσθετα έσοδα υψηλότερα του 1 δισ. ευρώ και να δημιουργήσει πολλές νέες θέσεις εργασίας. Η Ελλάδα ωφελείται στον τομέα της κρουαζιέρας κυρίως από τα τράνζιτ επισκεπτών. Τα οφέλη για μία χώρα η οποία φιλοξενεί κρουαζιερόπλοια με αρχικό και τελικό προορισμό τα λιμάνια της είναι σημαντικά. Ενας επιβάτης ξοδεύει 105 ευρώ στο λιμάνι αφετηρίας και 40 έως 50 ευρώ στα ενδιάμεσα λιμάνια.
Το 2010 οι επιβάτες σε κρουαζιερόπλοια ανήλθαν σε 15 εκατ. παγκοσμίως εκ των οποίων τα 11 εκατ. ήταν από τη Β. Αμερική. Τα νησιά της Μεσογείου και του Ατλαντικού κατέχουν το 60% του μεριδίου της αγοράς ευρωπαϊκών κρουαζιέρων με 3,3 εκατ. επισκέπτες το 2010. Η συνεισφορά της κρουαζιέρας στην ευρωπαϊκή οικονομία υπολογίζεται σε 35,2 δισ. ευρώ το 2010, ενώ η άμεση συνεισφορά της σε 14,5 δισ. ευρώ. Η Βρετανία είναι η σημαντικότερη ευρωπαϊκή χώρα προέλευσης τουριστών.
ΓιότινγκΟ ελληνικός στόλος επαγγελματικών τουριστικών σκαφών εκτιμάται σε 4.000 σκάφη. Τα ναύλα ξεκινούν από 2.000 την εβδομάδα και ξεπερνούν τις 50.000 αν πρόκειται για σκάφη πολυτελείας. Η Ελλάδα έχει τις προδιαγραφές να αποτελέσει κορυφαίο προορισμό γιότινγκ παγκoσμίως, και να πρωταγωνιστήσει στη Μεσόγειο καθώς διαθέτει παράδοση στον θαλάσσιο τουρισμό, σύγχρονο στόλο σκαφών και κατάλληλο περιβάλλον και κλίμα. Παρόλα αυτά η αγορά του γιότινγκ τα τελευταία χρόνια βρίσκεται σε ύφεση, επηρεασμένη από την οικονομική κρίση, τις ανεπαρκείς υποδομές σε μαρίνες και τις συνέπειες ενός απαρχαιωμένου θεσμικού πλαισίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου